ОТРИМАННЯ ІНФОРМАЦІЇ З ДЕРЖАВНОГО РЕЄСТРУ РЕЧОВИХ ПРАВ НА НЕРУХОМЕ МАЙНО
Детальна інформація про об’єкт нерухомості?. Як її отримати?
Відносини пов’язані з державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та порядком отримання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно регулюються Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень»,
Порядком надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, та Порядком доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Відповідно до норм Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» інформація про зареєстровані права на нерухоме майно та їх обтяження, що міститься у Державному реєстрі прав, є відкритою, загальнодоступною та платною, крім випадків, передбачених цим Законом.
Тобто відомості про всіх власників квартир, житлових і нежитлових приміщень є відкритими, загальнодоступними та надаються будь-яким особам, незалежно від мети отримання таких відомостей чи наявності в особи зареєстрованого права власності на об’єкт нерухомого майна.
Отримати таку інформацію з Державного реєстру прав заявник може у паперовій формі, звернувшись до надавача інформації з Державного реєстру прав - державного реєстратора прав на нерухоме майно, адміністратора центру надання адміністративних послуг або помічника нотаріуса, а також в електронній формі через Єдиний державний вебпортал електронних послуг.
Якщо громадянин чи юридична особа хоче отримати відповідну інформацію в паперовій формі, потрібно звернутися до надавача такої інформації - державного реєстратора прав на нерухоме майно, уповноваженої особи найближчого Центру надання адміністративних послуг або нотаріуса. У цьому випадку потрібно надати документ, за яким здійснюється встановлення особи, та документ, що підтверджує сплату адміністративного збору.
Плата за надання інформації з Державного реєстру прав у паперовій формі складає 0,025 прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, інформація з Державного реєстру прав надається виключно за допомогою програмних засобів ведення цього Реєстру у паперовій або електронній формі, що має однакову юридичну силу та містить обов’язкове посилання на Державний реєстр прав.
Розглянемо порядок отримання інформації про нерухомість в електронному вигляді.
Для фізичних та юридичних осіб інформація за об’єктом нерухомого майна та суб’єктом речового права надається в електронній формі через офіційний веб-сайт Міністерства юстиції України, за умови ідентифікації такої особи (фізичної або юридичної) з використанням електронного цифрового підпису чи іншого альтернативного засобу ідентифікації особи.
Також інформацію з Державного реєстру прав в електронній формі можна отримати через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (Портал Дія).
Отже, у разі наявності доступу до мережі інтернет фізична або юридична особа має можливість скористатися послугою з отримання інформації з Державного реєстру прав в електронній формі через офіційний сайт Міністерства юстиції України за посиланням https:// kap.minjust.gov.ua, або через Єдиний державний вебпортал електронних послуг (Портал Дія) за посиланням: https://diia.gov.ua.
Після реєстрації заявник має можливість здійснювати пошук відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження в Державному реєстрі прав. При цьому пошук інформації може здійснюватися за суб’єктом права або за об’єктом нерухомого майна.
Можливо здійснити пошук за 5 критеріями:
за адресою об’єкта нерухомого майна;
за реєстраційним номером об’єкта нерухомості;
за кадастровим номером земельної ділянки;
за даними фізичної особи;
за даними юридичної особи.
Формування інформації з Державного реєстру прав в електронній формі здійснюється автоматично програмними засобами ведення цього Реєстру залежно від зазначених заявником параметрів пошуку.
Слід зазначити, що надання інформації з Державного реєстру прав в електронній формі є платною послугою, крім випадків, передбачених законом, і здійснюється після сплати адміністративного збору за надання такої інформації через Інтернет з використанням платіжних систем.
Плата за надання інформації з Державного реєстру прав в електронній формі складає 0,0125 прожиткового мінімуму для працездатних осіб.
Сформована за допомогою програмних засобів інформація з Реєстру може бути завантажена, переглянута та роздрукована заявником для її подальшого використання.
Інформація з Державного реєстру прав містить актуальні на дату та час її надання відомості про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, наявні в ньому, з урахуванням відомостей з Реєстру прав власності на нерухоме майно, Єдиного реєстру заборон відчуження об’єктів нерухомого майна та Державного реєстру іпотек, які велися до 2013 року, і є архівною складовою частиною Державного реєстру прав, або відомості про відсутність зареєстрованих речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень.
За бажанням заявника інформація з Державного реєстру прав може містити, крім відомостей про зареєстровані речові права на нерухоме майно та їх обтяження, відомості про виникнення, перехід та припинення права власності та інших речових прав на нерухоме майно, обтяження таких прав щодо запитуваного суб’єкта або об’єкта нерухомого майна, а також про внесені зміни до відповідних записів Державного реєстру прав та реєстрів у хронологічному порядку.
Також передбачена можливість отримання інформації посадовими особами органів державної влади, місцевого самоврядування, адвокатам та іншим особам з метою виконання своїх посадових, службових обов’язків та здійснення покладених на них функцій.
Порядком доступу визначено процедуру надання (припинення) доступу посадовим особам державних органів, органів місцевого самоврядування чи інших визначених законом особам, адвокатам та нотаріусам до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно у зв’язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом, та процедуру отримання інформації з Державного реєстру прав, права та обов’язки суб’єктів, що є учасниками зазначеної процедури.
Для посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, судів, органів Національної поліції, органів прокуратури, органів Служби безпеки України, Бюро економічної безпеки України, Національного банку України, Національного антикорупційного бюро України, Національного агентства з питань запобігання корупції, приватних виконавців, адвокатів, нотаріусів інформація з Державного реєстру прав у зв’язку із здійсненням ними повноважень, визначених законом, надається за суб’єктом права чи за об’єктом нерухомого майна в електронній формі шляхом безпосереднього доступу до Державного реєстру прав, за умови ідентифікації відповідної посадової особи за допомогою електронного цифрового підпису.
Згідно з Порядком доступу доступ вказаним особам надається (припиняється) на підставі договору, укладеного з технічним адміністратором Реєстру, крім випадку надання посадовим особам державних органів автоматизованого доступу з використанням програмних засобів ведення інформаційно-телекомунікаційних систем відповідних державних органів за допомогою прикладного програмного інтерфейсу Державного реєстру прав.
Формування інформації з Державного реєстру прав в електронній формі здійснюється автоматично програмними засобами ведення Реєстру залежно від зазначених користувачем параметрів пошуку.
Надання інформації з Державного реєстру прав в електронній формі з безпосереднім доступом до Реєстру забезпечується за допомогою програмних засобів його ведення шляхом здійснення користувачем пошуку відомостей Державного реєстру прав, завантаження та перегляду в електронній формі для їх подальшого використання, зокрема друку.
Для отримання інформації з Державного реєстру прав користувач також обов’язково зазначає підставу її отримання (відповідні норми закону та реквізити справи (провадження), реквізити договору про надання правової допомоги